رییس دفتر بازرسی رییس جمهور به موضوع نرخ بلیت هواپیما ورود کرد قیمت امروز انواع گوشی موبایل در مشهد (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) صدور خدمات فنی‌مهندسی در سال‌های اخیر روندی کاهشی داشته است چرا بعضی از میوه‌های نوبرانه مشهد کیفیت ندارد؟ زمان واریز یارانه نقدی خرداد ۱۴۰۳ ویژه دهک ۴ تا ۹ مشخص شد + جزئیات صفرتاصد ثبت‌نام اینترنتی کارت سوخت + نحوه ثبت‌نام وزیر راه: مصوبه تعیین سقف اجاره‌بها هفته آینده ابلاغ می‌شود سنت دیرینه «چهارشنبه‌مثبت» در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) دو محصول ایران‌خودرو و سایپا که مردم نمی‌خرند + علت بررسی فایل‌های اجاره خانه‌های ویلایی در مناطق مختلف مشهد | با چه موجودی می‌توان خانه ویلایی اجاره کرد؟ (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) فرزین: براساس گزارش بانک جهانی، بالاترین نرخ رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ متعلق به ایران بوده است! قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) | کاهش حباب سکه رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ به ۴.۵ درصد رسید فرش دست باف مشهد فراموش شده است قالی بافی بانوان کار پر سودی است؟ | ظرفیت بازار فرش دست‌باف از زبان بانوان قسمت اول کلی‌گویی | بررسی دیدگاه اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره اول قیمت امروز انواع خودرو‌های داخلی و خارجی چقدر تغییر یافت؟ (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) چرا هزینه دریافت گواهینامه رانندگی ۵۰ درصد بالا رفت؟ نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهشی بود یا افزایشی؟ برخورد قانونی با فروشندگان لباس تاناکورا در مشهد (۲۹خرداد ۱۴۰۳) شورای پول و اعتبار رسما منحل شد (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) معامله ۲۴۴ کیلو شمش طلا در حراج امروز (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع موبایل در مشهد | کدام گوشی‌های تلفن‌ همراه ارزان و کدام گران شدند؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) ماجرای واریز علی‌الحساب مبلغ ۲۵ میلیون تومان به حساب کارمندان شهرداری چه بود؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) برق ادارات پر‌مصرف در مشهد قطع می‌شود آپارتمان‌های دوخوابه با رهن و اجاره مناسب در کدام مناطق مشهد یافت می‌شوند؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دو مشکل عمده در حوزه منابع آبی خراسان‌رضوی | مجوز‌هایی از جنس برداشت بیشترازظرفیت آبخوان‌ها

  • کد خبر: ۲۲۷۲۸۱
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
دو مشکل عمده در حوزه منابع آبی خراسان‌رضوی | مجوز‌هایی از جنس برداشت بیشترازظرفیت آبخوان‌ها
استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برداشت زیاد از سفره‌های زیرزمینی و مدیریت‌نکردن آلودگی‌های آبی با آلاینده‌ها از عمده چالش‌ها در حوزه آب در استان خراسان‌رضوی است.

کامران داوری در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز تصریح کرد: از دهه‌های گذشته، عمده مشکل ما در حوزه آب استان، مقدار آب مجوزدار برداشت‌شده بیشترازظرفیت آبخوان‌ها بوده است و این امر باعث می‌شود تاکنون مشکلاتی را چه برای سفره‌های زیرزمینی و چه در بحث فرونشست زمین داشته باشیم.

وی گفت: چه برداشت‌های مجاز و چه غیرمجاز از چاه‌ها فراتر از ظرفیت حوزه آبی ما بوده است و متأسفانه این مجوز‌های برداشت در حالی داده می‌شود که ما هرساله با افت آب در سفره‌های زیرزمینی و نیز شوری آب مواجه بودیم.

به گفته عضو هیئت‌علمی گروه آب دانشگاه فردوسی، متأسفانه مراقب آلودگی همین مقدار آب محدودی هم که وجود دارد، نیستیم و آلاینده‌ها به آب‌ها اضافه می‌شود و تصفیه درستی انجام نمی‌شود و آب‌های کم‌تصفیه‌شده یا بدتصفیه‌شده وارد کشف‌رود می‌شود و یک دنیای آلوده را هم آنجا به وجود می‌آورد.

داوری یادآور شد: تنهاراهکار این است که آلودگی آبی تولیدشده مدیریت شود و برداشت‌ها با مقدار آب موجود تناسب داشته باشد.

دو مشکل عمده در حوزه منابع آبی خراسان رضوی | مجوز‌هایی از جنس برداشت بیشتر از ظرفیت آبخوان‌ها

وی افزود: تغییر اقلیم در سال‌های گذشته نوسانات آب‌وهوایی را تغییر داده است و در چند سال اخیر، جابه‌جایی فصلی صورت گرفته است؛ لذا مدیریت آب در گذشته با مدیریت آب در شرایط کنونی باید فرق کند. در شرایطی که بارندگی‌های رگباری صورت می‌گیرد، یکی از کار‌هایی که باید حتماً به آن توجه شود، پروژه‌های نفوذدادن آب به سفره‌های زیرزمینی است. این غیر از پروژه‌های آبخیزداری است که باعث می‌شود بالادست‌ها سبز شود و باران فرسایشی ایجاد نکند و جریان آب آرام ترشود ولی مقدار زیادی باران در پروژه‌های آبخیزداری تبدیل به رطوبت خاک می‌شود و بستری برای رشد گیاه در آن نقطه است. اما در بیلان منابع آب، آب را مصرف می‌کند. 

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در شرایط کنونی، تأکید ما بر این است که پروژه‌های آبخیزداری باید تبدیل به پروژ‌ه‌هایی شود که تا حدامکان روان‌آب‌ها را به سفره زیرزمینی انتقال دهد که متأسفانه در این مدت در انجام این دسته پروژ‌ه‌ها موفق نبودیم.
دو مشکل عمده در حوزه منابع آبی خراسان‌رضوی | مجوز‌هایی از جنس برداشت بیشترازظرفیت آبخوان‌ها

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->